صفحه اصلی » نظارت » اصل نودم
410308 1398/02/28
0.0 (0)

پارسایی: مرگ ایران خودرو و سایپا قطعی است

چند روزی است قیمت خودرو در بازارها ترمز کشیده ولی افزایش قیمت ها در ماه های گذشته چنان با شتاب بوده که حالا حالاها باید صبر کرد تا تعادل نسبی در قیمتها ایجاد شود. دلایل مختلفی برای افزایش قیمت خودرو در روزهای گذشته مطرح شده ولی عمده ترین دلیل، عرضه نکردن خودرو توسط خودروسازی ها گفته می شود.

بهرام پارسایی عضو کمیسیون اصل نود اظهار داشت: هفته گذشته برخی نمایندگان مجلس بازدیدی از ایران خودرو داشتند. واقعیت این است که بعد از دیدن وضعیت کنونی این کارخانه نگران تر از گذشته شدیم. بدهی های بسیاری انباشده شده، به ویژه بدهی که بابت پیش فروش داشته اند که برای ما اصلا چنین ارقامی متصور نبود، حدود 13200 میلیارد تومان تا برج 12 سال 97 و جالب اینکه مشخص نیست این پولها کجاست؟

وی گفت: بنا به گفته خودشان سال گذشته حدود 7 هزار میلیارد تومان زیان داده اند. هم اکنون نیز خودروهایی را که پیش فروش می کنند، خلاف قانون است چون بنا بر قانون، خودرو در صورتی می تواند پیش فروش شود که یا قطعات منفصل آن در انبار یا در گمرک موجود بوده و یا اینکه در مسیر حمل باشد، اما اکنون به دلیل تحریم ها ما در مسیر حمل، کالایی نداریم. از سوی دیگر نه در گمرک و نه در انبار کالایی موجود نیست. هم اکنون بیش از 60 هزار خودرو تولید این شرکت به دلیل کمبود قطعات در انبارها مانده و به همین دلیل اصل پیش فروش ممنوع است.

وی در ادامه یادآور شد: خودروسازی ها امیدوار نیستند که بتوانند به تعهدات خود عمل کنند بنابراین وزارت صنعت باید در این شرایط تدبیر جدید داشته باشد، هرچند امیدی به آنها هم نداریم. جلسات با وزیر صنعت هم با این شرایط بی نتیجه است و به نظر من خودروسازها فقط به فکر ستون به ستون کردن هستند. خلاصه آنکه آینده بسیار تاریکی برای خودروسازی کشور متصوریم. اگر ما قبلا می گفتیم احتمال دارد خودروسازی ها به مشکلات موسسات مالی دچار شوند اکنون با قاطعیت می توان گفت در آینده ای نه چندان دور بحران جدید در کشور ایجاد خواهد شد.

این نماینده مجلس افزود: دلیل اینکه قیمتها در بازار افزایش داشته این است که مانند گذشته خودروسازی ها خواسته یا ناخواسته خودرو وارد بازار نکردند و همین باعث شده تا بازارهای دیگر تحت تاثیر قرار بگیرند چون در کشور ما به گونه ای است که بازارها بر یکدیگر اثر         می گذارند.

پارسایی درباره دست های پشت پرده و نفوذ مافیا در کمیسیون صنایع مجلس نیز گفت: من      نمی گویم که از صدر تا ذیل این کمیسیون فاسد است ولی گلایه خیلی صریح و تند من از مجلس و هیات رئیسه و کمیسیون صنایع این است که طبق آئین نامه داخلی مجلس طرح یک فوریتی باید 45 روز بعد تعیین تکلیف شود ولی این طرح اکنون بیش از 380 روز است که به صحن نرفته است.

وی گفت: اگر کمیسیون صنایع کمک می کرد و وارد مسیرهای دیگر نمی شد آشفتگی به این شدت را در بازار خودرو نداشتیم. لابی خودروسازی ها در کمیسیون در صورت عدم تصویب طرح و تغییرات اساسی که در آن به وجود آمد نشان از یک نفوذ قدرتمند دارد. تعدادی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس با طرح همراه بودند و پس از مدتی زور لابی ها چربید و ما شاهدیم که هنوز پس از یک سال اتفاقی برای خودرو نیفتاده است. اگر سندی داشتیم که کسی چیزی از خودروسازها گرفته حتما می گفتیم، اما ارتباط و لابی مافیای خودروسازی در مجلس و دولت و حتی در قوای دیگر وجود دارد، دلیل هم برای این گفته دارم. همین چند وقت پیش یکی از قضات محترم و عدالت خواه حکمی داد که تعرفه خودرو به مانند گذشته شود و با اینکه عدم اجرای آن جرم است هنوز اجرا نشده و این نشان می دهد آقایان چقدر قدرت و نفوذ دارند.

این نماینده در پایان خاطرنشان کرد: وقتی خودروسازی ها تنها در یک سال 1000 میلیارد تومان به نهادهای دیگر کمک کرده اند مشخص است که صاحب نفوذ می شوند و این ارتباط مانع می شود تا کسی به آنها چیزی بگوید.

نظرات کاربران

Parameter:410308!model&6739 -LayoutId:6739 LayoutNameپوسته جدید - الگوی متنی کل و اخبار

مجلس شورای اسلامی

مجلس شورای اسلامی ایران ,مجلس,شورای,اسلامی,ایران,نمایندگان,پارلمان,قوانین،مقررات,قانونگذاری,نظارت,طرح,لایحه,قانون

مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان ادوار مجلس و لیست قوانین