صفحه اصلی » پروفایل کمیسیون » لوایح و طرح های کمیسیون

438458 1398/08/27 10:50:00
0.0 (0)

طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور

طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور در دستورکار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، طرح الزام دولت در تعیین سرفصل «جنایات آمریکا» در کتب درسی مدارس و دانشگاهها در دستورکار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

متن این طرح به شرح زیر است:

باسمه‌تعالی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً طرح ذیل که به‌امضای 50 نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.

 

مقدمه (دلایل توجیهی):

مقام معظم رهبری در اردیبهشت ۱۳۹۵ درخصوص آموزش زبان خارجی فرمودند: «این اصرار بر ترویج زبان انگلیسی در کشور ما یک کار ناسالم است. بله زبان خارجی را باید بلد بود اما زبان خارجی که فقط انگلیسی نیست. زبان علم که فقط انگلیسی نیست... [مثلاً] امروزه کسانی که به زبان اسپانیولی حرف می‌زنند کمتر از کسانی نیستند که به زبان انگلیسی حرف می‌زنند... چرا زبان فرانسه یا زبان آلمانی تعلیم داده نمی‌شود؟ زبانهای کشورهای پیشرفته شرقی هم زبان بیگانه است، اینها هم زبان علم است... ما حالا از پاپ کاتولیک‌تر شده‌ایم... علاوه بر اینکه این زبان را کرده‌ایم زبان خارجی انحصاری مدارسمان مدام داریم می‌آوریمش [در مقاطع] پایین در دبستان‌ها و در مهدکودکها! چرا؟ ما که می‌خواهیم زبان فارسی را ترویج کنیم، باید یک عالَم خرج کنیم و زحمت بکشیم... آن وقت ما بیاییم زبان آنها را خودمان با پول خودمان، با خرج خودمان، با مشکلات خودمان ترویج کنیم. این عقلائی است؟... حرف این است که بدانیم چه کار داریم می‌کنیم، بدانیم طرف می‌خواهد چگونه نسلی در این کشور پرورش بیابد و با چه خصوصیاتی».

همچنین با توجه به عدم ضرورت تعلیم زبان خارجی به دانش‌آموزانی که به هر دلیل به تحصیل دانشگاهی نخواهند پرداخت و تأثیرات نامطلوبی که اجبار به آموختن زبان خارجی می‌تواند در ضعف تحصیلی این گروه از دانش‌آموزان داشته باشد، علی‌الخصوص دانش‌آموزانی که با هدف مهارت‌آموزی و ورود سریع به بازار کار مسیر تحصیل در شاخه‌های کار و دانش و یا فنی و حرفه‌ای را انتخاب می‌کنند و به‌نظر می‌رسد نیاز ضروری به آموختن زبان خارجی نداشته باشند. 

همچنین از آنجا که آموزش زبان در مدارس نسبت به آموزش در آموزشگاههای آزاد زبان کمتر موفقیت‌آمیز بوده و بهتر است که آموزش تمامی زبانهای انگلیسی و غیرانگلیسی از محیط مدارس خارج شده و از طریق آموزشگاههای آزاد صورت گیرد.

با عنایت به چشم‌انداز چند‌قطبی جهان آینده و شکست طرحهای جهانی‌سازی و اهمیت روزافزون منطقه‌گرایی و لزوم تکثر ارتباطات فرهنگی با قطبهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهان آینده ضروری است نظام آموزش همگانی کشور زمینه آموختن زبانهای مهم بین‌المللی را فراهم آورد. همچنین ضروری است که آموزش زبانهای خارجی در ارتباط با دانشگاههای خارجی و از طریق ایجاد رشته‌های تخصصی مشترک، برای زبان‌آموزان امکان بهرمندی از زبانهای غیرانگلیسی در کسب دانش دانشگاهی را نیز فراهم آورد.

لذا با هدف تحول آموزش زبان خارجی در آموزش همگانی کشور و همچنین جهت رفع انحصار و ایجاد فرصت برای علاقمندان به زبانهای غیرانگلیسی طرح «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور» به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود:

آزادی‌خواه- مسعودی- عبادی- کریمی‌قدوسی- فریدون احمدی- شیویاری- اصغر سلیمی- نظر افضلی- ترکی- اکبری(بجنورد)- قاضی‌پور- نوری- علیرضا سلیمی- عبدالهی- شرفی- حسینی‌کیا- فرهنگی- نوروزی- ابطحی- همتی- پورمختار- مصری- کولیوند- گیلانی- کاظم‌زاده- ذوالنوری- صفری- نانواکناری-

علی‌اکبر کریمی- تربتی‌نژاد- همایون هاشمی- حسینی‌شاهرودی- مازنی- رنجبرزاده- فلاحتی- مقصودی- موسوی‌لارگانی- کبیری- حسینی‌کیا- بنایی- برزگرکلشانی- سروش- پوربافرانی- بابایی‌صالح- ابوترابی- ملکشاهی‌راد- کمالی‌پور- وحدتی‌هلان- ساعدی- نقوی‌حسینی

 

عنوان طرح: رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور

 

 ماده۱- از تاریخ تصویب این قانون آموزش زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور جنبه اختیاری خواهد داشت و وزارت آموزش و پرورش به شرحی که در ادامه این قانون خواهد آمد مکلف است امکان آموزش سایر زبانهای مهم بین‌المللی و منطقه‌ای را به صورت اختیاری فراهم آورد.

تبصره- دانش‌آموزانی که گرایش نظری را برای تحصیل انتخاب کرده یا می‌کنند لازم است حداقل مهارت مکفی در یکی از زبانهای خارجی مورد تأیید را کسب کنند.

ماده۲- هر کدام از دانشگاههای کشور با هماهنگی دستگاههای ذی‌ربط می‌توانند در اجرای این قانون نسبت به عقد تفاهمنامه با دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی، انجمن‌های علمی و فرهنگی، نهادهای دولتی و مدنی یا کنسرسیومی از آنها در کشورهایی که آموزش زبان آن کشورها به لحاظ گستره بین‌المللی و منطقه‌ای، مراودات فرهنگی و تجاری دارای اولویت می‌باشد، اقدام کنند.

تبصره۱-  میزان ارائه خدمات آموزش همگانی در خصوص هر زبان متناسب با مشارکتی خواهد بود که کشور یا کشورهای طرف تفاهم در یک برنامه حداقل پانزده‌ساله از طریق همکاری‌های علمی و فنی، اعزام مدرس و ارائه بورسیه برای تربیت مدرس و معلم در پردیس‌های بین‌الملل دانشگاههای کشور و بخشی از هزینه برقراری دوره‌های آموزشی در مناطق محروم و کمک‌هزینه دانش‌آموزان فاقد توان مالی تقبل خواهند کرد.

تبصره۲- دانشگاههای مجری این قانون مکلف هستند در پنج سال ابتدای اجرای هر تفاهمنامه حداقل شصت‌درصد(60%) از بورسیه دوره‌های آموزش زبان تعهد‌شده از سوی طرف خارجی را به معلمان موضوع تبصره (۲) ماده (۵) این قانون اختصاص دهند.

تبصره۳- دانشگاههای مجری این قانون مکلفند در هر یک از تفاهمنامه‌های موضوع این ماده علاوه بر آموزش زبان، حداقل در دو رشته که مقاطع تکمیلی آن نیز در همان دانشگاه برقرار و یا در شرف تأسیس است، ایجاد دوره‌های آموزشی مشترک را مورد تعاهد قرار دهند.

ماده۳- از تاریخ تصویب این قانون آموزش و پرورش مکلف خواهد بود آموزش زبانهای موضوع این قانون و زبان انگلیسی را صرفاً از طریق آموزشگاههای آزاد تحت نظارت آن وزارت و حداکثر معادل سه‌سال تحصیلی منحصراً برای دانش‌آموزان مقطع دبیرستان ارائه کند.

تبصره۱- آموزشگاههای آزاد در مورد روشهای آموزش، امتحانات و نمرات و طول مدت سال تحصیلی و امثالهم استقلال عمل خواهند داشت و آموزش و پرورش ضمن اعمال نظارت حاکمیتی فقط مجاز به برگزاری یک آزمون نهائی در سال آخر دوره دبیرستان خواهد بود. همچنین وزارت آموزش و پرورش مکلف است جهت تسهیل در بهره‌مندی حداکثری دانش‌آموزان از خدمات آموزشگاههای آزاد نسبت به تعیین سطوح قیمتی ارائه خدمات آموزشی در این آموزشگاهها نظارت و اعمال مقررات کند.

تبصره۲- دانش‌آموزانی که خواهان تحصیل در گرایش نظری بوده و قادر به تأمین حداقل هزینه آموزشگاههای آزاد نباشند می‌توانند از بورسیه‌های مذکور در تبصره (۱) ماده (۲) این قانون بهره‌مند شوند.

تبصره۳- وزارت آموزش و پرورش به‌طور موقت و برای مدت حداکثر پنج‌سال مجاز خواهد بود در مورد شهرستان‌هایی که معلم زبان غیرانگلیسی با تحصیلات دانشگاهی حضور ندارد با کمک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان خارجی طرف تفاهم از طریق برگزاری آزمون نسبت به شناسایی متقاضیانی که تسلط و دانش کافی دارند اقدام و منتخبان را صرفاً برای آموزش سطوح مقدماتی به آموزشگاههای آزاد معرفی کند. تکمیل آموزش دانش‌آموزان در این شهرستان‌ها می‌تواند به صورت دوره‌های فشرده (حداقل معادل یک سال تحصیلی) و با استفاده از معلم مدعو از مرکز استان و یا کشور طرف تفاهم صورت گیرد.

تبصره۴- در مناطق دورافتاده و محروم که به هیچ عنوان امکان برقراری آموزشگاههای آزاد و ارائه آموزش در همه زبانهای مورد تأیید فراهم نیست، آموزش و پرورش می‌تواند با همکاری یکی از دانشگاههای مجری طرح و با توجه به تقاضای غالب دانش‌آموزان و گویش و زبان رایج مردم بومی منطقه نسبت به فراهم آوردن امکان آموزش فشرده (حداقل یک و نیم سال تحصیلی) یک یا دو زبان فقط برای دانش‌آموزان شاخه نظری با جلب حمایت مالی مذکور در تبصره (۱) ماده (۲) این قانون و منابع حاصل از برون‌سپاری آموزش زبان، اقدام کند.

ماده۴- از تاریخ تصویب این قانون استخدام به عنوان معلم برای آموزش زبان انگلیسی یا زبانهای موضوع ماده (۲) این قانون از سوی وزارت آموزش و پرورش ممنوع می‌باشد.

ماده۵- وزارت آموزش و پرورش مکلف است درخصوص معلمان زبان انگلیسی که دارای مدرک دانشگاهی مرتبط بوده و با آن وزارت رابطه استخدامی دارند موارد زیر را بنا بر تقاضای شخصی ایشان مورد عمل قرار دهد:

1- ساعات کار معلمان موضوع این ماده در آموزشگاههای آزاد به عنوان ساعات موظفی مورد قبول آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت.

2- معلمانی که بیشتر از بیست سال از دوره خدمت ایشان باقی مانده است می‌توانند با اولویت‌هایی ازجمله ارائه مدارک مبنی بر تسلط بر زبانی غیر از انگلیسی، سابقه تحصیل در گرایش آموزش زبان (Teaching)، تقاضای ادامه تحصیل در زبان مادری، متقاضی استفاده از بورسیه‌های مذکور در تبصره ماده (۲) این قانون شده و در طول تحصیل به مدت حداکثر چهارسال از امتیازات مأموریت تحصیلی استفاده کنند این گروه از معلمان پس از اتمام دوره تحصیل در قالب جزء (۱) همین ماده مشغول به تدریس زبان جدید خواهند شد.

3- معلمانی که تقاضای استفاده از بورسیه را ندارند، در صورت برخورداری از اولویت‌های مذکور در جزء (۲) همین ماده و چنانچه حداقل شانزده سال از دوره خدمت ایشان باقی مانده باشد می‌توانند با استفاده از امتیازات مأموریت تحصیلی حداکثر به مدت چهار سال نسبت به أخذ مدرک دانشگاهی در یکی از زبانهای مورد تأیید وزارت اقدام کرده و پس از اتمام دوره تحصیل در قالب جزء (۱) همین ماده مشغول به تدریس در زبان جدید شوند.

4- معلمان زبان انگلیسی با سابقه بیش از ده سال در شرایط برابر با سایر معلمان جهت تصدی پست مدیریت و معاونت مدارس و پستهای اداری و مدیریتی ادارات آموزش و پرورش در اولویت خواهند بود.

تبصره۱- اقدام معلمان زبانهای خارجی در تأسیس و اداره مؤسسات آموزشی و آموزشگاههایی که در اجرای این قانون تشکیل خواهند شد از قانون منع اشتغال کارکنان دولت مستثنی خواهد بود.

تبصره۲- با هدف افزایش کیفیت و رقابت دریافت وجوهی با عنوان حقوق یا دستمزد یا پاداش از آموزشگاه خصوصی یا سازمان خارجی بورسیه‌کننده علاوه بر حقوق دریافتی از آموزش و پرورش برای معلمان موضوع این ماده بلامانع خواهد بود.

ماده۶- تمامی دستگاههای برگزارکننده آزمون‌های علمی و استخدامی ازجمله سازمان سنجش کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور مکلفند امکان سنجش دانش و مهارت متقاضیان را به هر یک از زبانهای مورد تأیید آموزش و پرورش در شرایط و امتیاز برابر با زبان انگلیسی و برای همه رشته‌ها و تخصصها فراهم آورند.

تبصره- دوره‌های آموزشی مشترک که در اجرای تبصره (۳) ماده (۲) این قانون تشکیل می‌شوند از شمول این ماده مستثنی خواهند بود.

نظرات کاربران

Parameter:438458!model&6739 -LayoutId:6739 LayoutNameپوسته جدید - الگوی متنی کل و اخبار

مجلس شورای اسلامی

مجلس شورای اسلامی ایران ,مجلس,شورای,اسلامی,ایران,نمایندگان,پارلمان,قوانین،مقررات,قانونگذاری,نظارت,طرح,لایحه,قانون