صفحه اصلی » اخبار خانه ملت » اخبار نمایندگان
بت کلیا در نهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) در بندرعباس:

سیره و عمل امام سجاد(ع) یک جهاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بود

نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سیره و عمل امام سجاد (ع) یک جهاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بود که باید، مسلمانان به خوبی با زوایای پنهان آن آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری  خانه ملت، یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی در نهمین کنگره بین المللی امام سجاد (ع) که امروز (چهارشنبه سوم مهرماه ) در  بندرعباس برگزار شد حضور یافت که متن سخرانی وی به شرح ذیل است:

سلام و تشکر از دعوت شما عزیزان جهت حضور اینجانب در کنگره من از نوادگان «حمورابی» ششمین فرمانروای بزرگ بابل هستم که 3800 سال پیش با تدوین قوانین خود در 282 ماده، اولین مجموعه در مورد حقوق جزا، حقوق مدنی و حقوق تجارت را برای بشریت به یادگار گذاشت. من از نوادگان همان ساکنین نینوا هستم که اجساد شهدای فاجعه خونین کربلا را نگهداری کردند و به شیعیان آن زمان تحویل دادند.

همچنین بر خود می بالم از نوادگان نصرانی‌هایی هستم که حضرت علی (ع) عهد نامه ای را با اجدادمان منعقد کردند که در آن بر احقاق حقوق‌مان تاکید شده است. آشوریان خالقان و کاشفان بسیاری از اولین‌ها در طول دوران بوده‌اند. پیش پیدایش تمدن و فرهنگ بشری، آشوری‌ها خط میخی و زبان آرامی را ابداع کردند که تا ظهور اسلام، زبان رسمی و داد و ستدهای کاری و بازرگانی بود.

با همان خط در سرزمین بین‌النهرین، نخستین حماسه بشری گیلگمش آفریده شد و همچنین است حکایت نخستین توفان سرزمین بشری و حماسه خلق بشری. بانیان نخستین کتابخانه، کتابخانه آشوربانیپال، با صدها لوحه گلی و سنگی که تاریخ بشریت و حماسه‌‌ها و افسانه‌های بسیار بر آن نگاشته شده بود، از برترین مفاخر و شکوه فرهنگ نوشتاری بشری بوده است. با این پیشگفتار کوتاه که معرفی بسیار کوتاهی از آشوریان بود به موضوع کنگره می پردازم. امام سجاد(ع) بعد از واقعه کربلا، با رفتارها و روشن گری‌های دقیق خود در قالب دعا و بیان حقوق، درصدد حل مشکالت و بیماری‌های فرهنگی و اجتماعی زمان خود برآمدند.

این سیره و عمل امام سجاد (ع) در واقع، یک جهاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بود که باید، مسلمانان به خوبی با زوایای پنهان آن آشنا شوند. یکی از موضوعات مطرح در مورد امام سجاد (ع) منزوی بودن یا بیمار بودن ایشان هست که این تصوری عوامانه، سطحی و غلط است؛ آنچه مهم است زمان ها و مکان‌ها و موقعیت‌هایی است که امامان در آن قرار می‌گرفتند و باعث می‌شد که یک صفت و ویژگی و رفتار خاص و بارز خود را نشان دهد. بنا بر مصلحت و تقدیر خاص الهی، از شب عاشورا، دچار تب شدید و سختی شدند تا نسل امامت باقی بماند و وظیفه جهاد از ایشان ساقط بود.

امام موظف بودند در خیمه بمانند و شاهد و ناظر اتفاقات باشند تا بعد از شهادت پدر بزرگوارش، هدایت و رهبری و امامت شیعیان و جامعه را به دست بگیرند. تاریخ گواه است که امام سجاد(ع) در طول 34 سال فعالیت امامتی خود با درایت و تدبیر و همچنین اشراف کامل بر حقوق، جامعه را از یکی از سخت‌ترین دوران‌های حیات خویش عبور داد، دورانی که جز سرکوبی شیعه به وسیله دشمنان نشان روشنی ندارد.

حضرت که در یکی از سخت‌ترین و بحرانی‌ترین شرایط متصور، بار عظیم امامت امت اسالم را به دوش کشیدند و اسلحه علم و فرهنگ را در دفاع از اسلام که پایه‌های آن رو به اضمحلال بود، به کار گرفته و با سیاستی حکیمانه، آنچنان نقشه‌های کیان فاسد حاکم را عقیم گذاشته و در روندی رو به رشد و متکامل، فرهنگ اسلام را در جامعه گسترانیدند که دشمن را به کلی مایوس و کم‌کم از صحنه سیاسی و فرهنگی خارج ساختند.

یکی از سیاست‌های منحصر به فردی که از جانب ایشان در اوایل ورودشان به شهر مدینه پس از واقعه عاشورا تا مدت حدود دو سال اتخاذ شد، دوری از مردم و خروج از شهر و اقامت در صحرا بود. تحلیل این عمل که در نوع خود منحصر به فرد است، انسان را به فراست، درایت، حکمت، اشراف بر حقوق مدنی و انسانی و احترام به سایر ادیان توحیدی با حفظ حقوق آنان از سوی حضرت امام سجاد(ع) که هر کدام در اوج خود در وجود اقدسشان متبلور بود، رهنمود می سازد.

حضرت در آن زمان، جوانی بودند در سنی حدود سی و دو سالگی که طبعا در شهر مدینه از هیچ موقعیتی برخوردار نبوده و از سوی دیگر به عنوان تنها وارث کربلا در مظان اتهام شدید دستگاه حاکمه قرار داشتند که هر حرکتی از ناحیه آن بزرگوار میت‌وانست مستمسکی برای نابودی کامل دودمان پیامبر باشد.

طبعاً هرگونه مراقبت و محافظت از حضرت لغو بوده و لذا با این تدبیر، حضرت از شرّ نیروهای امنیتی اموی نیز راحت بوده و بعد با گذشت زمان که اوضاع آرام گرفته و آبها از آسیاب افتاد و حضرت نیز از نظر جسمی و روحی به آرامش و صحت و سلامت نائل آمدند، طبیعتا به میان مردم برگشته و فعالیت‌های گسترده اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خود را آغاز کرد که در همه این فعالیت‌ها انسان دوستی ایشان باعث شد که تفکرها نسبت به حضرت عوض شود و آنها حضرت را به عنوان کسی که منشاء خیر است و هیچ شری در او وجود ندارد، ستودند و هم او را از همه بیشتر دوست داشته و او را از تمام شرارت‌ها و آزارهای خود در امان داشتند.

از طرف دیگر، برخورد مردم مدینه با بازماندگان نهضت عاشورا به شدت عاطفی بود، همه گریستند و اظهار همدردی کردند و زمزمه‌های گسترده مخالفت با نظام اُمَوی در مدینه بلند شد. این زمزمه‌ها کمکم به فریاد تبدیل شد. اینجا نقطه انفجار مدینه بود. جز آنچه به عنوان آغاز روشنگری در مدینه بیان شد، در این انفجار به صورت مستقیم حضرت سجاد(ع) و خاندان نبوت نقشی نداشتند. خبر به مرکز خلافت رسید و تصمیم به سرکوب شدید شهر پیامبر گرفته شد. مدینه به محاصره در آمد و از منطقه‌ای سنگستان که به نام حُرّه معروف بود، سپاهیان شامی به شهر نفوذ کردند و دست به کشتار زدند.

امام علاوه بر تدبیر حکیمانه‌ای که برای مصونیت از شر خشونت‌ها و بغض‌های فشرده دودمان بنی امیه پس از واقعه جانگداز قیام امام حسین (ع) اندیشیدند و با اتخاذ موضع بیطرفانه در حوادث جاری که می‌رفت تا ریشه دودمان علوی را به کلی از بیخ بر کَنَد، نجات یافته و علاوه بر حفظ خود و خاندان خود، جان بسیاری از نزدیکان و مردم بی گناه دیگر را نیز در هجوم ددمنشانه شامیان از خطر نجات دادند.

یکی از محورهای بسیار مهم در شناخت عملکرد سیاسی حضرت سجاد (ع) در طول دوران امامت آن حضرت، بررسی ارتباطات آن بزرگوار با زمامداران اُمَوی و مَروانی است حضرت زین‌العابدین (ع) با برنامه‌های الهی خود که از پیچیده‌ترین نقشه‌ها و ساز و کارهای سیاسی ممکن، محسوب می‌شد، مسیر هدایت جامعه به اهداف اسلامی را در جوانب مختلف پیموده و اهداف خود را در کوتاه مدت و بلند مدت محقق می ساختند. در عین حال در ارتباط با حاکمان اُمَوی و مَروانی آنچنان از موضِع عزّت و حکمت برخورد می‌کردند که با دفع خطر شوم آنان از خود، و معرفی جایگاه امامت به آنها و به جامعه اسلامی، از زبان آنان به نفع خود و جریان حق، اقرار گرفته و آنها را به خضوع در مقابل کمالات و فضائل بی‌پایان خود وادار می‌نمودند.

حال در عصر حاضر متاسفانه مشاهده می شود که کشور عزیزمان ایران تحت چه فشارها و هجمه‌هایی قرار داده شده است و کشورهایی که مدعی دموکراسی و حقوق بشر هستند، مردمان ایران را با شدیدترین تحریم ها مواجه کرده‌اند ولی رهبر بادرایت کشورمان با تأسّی بر آموزه های خود از امام سجاد (ع) این بحران‌ها را مدیریت کرده و ملت بزرگ ایران نیز با حمایت از رهبر فرزانه خود، همواره در هر برهه ای سربلند و آزاده بوده است. موکدا می گویم همه ما اقوام و ادیان ساکن ایران زمین، مسیحی آشوری یا ارمنی، زرتشتی، کلیمی و مسلمان شیعه و سنی، تحت هیچ فشار و زور اعمال شده از کشورهای خارجی، از حقوق حقه خود نخواهیم گذشت و اجازه دخالت بیگانگان در امور کشور را نمی دهیم./

پایان پیام

منبع: ایکانا

نظرات کاربران

Parameter:431361!model&6739 -LayoutId:6739 LayoutNameپوسته جدید - الگوی متنی کل و اخبار

مجلس شورای اسلامی

مجلس شورای اسلامی ایران ,مجلس,شورای,اسلامی,ایران,نمایندگان,پارلمان,قوانین،مقررات,قانونگذاری,نظارت,طرح,لایحه,قانون