صفحه اصلی » اخبار خانه ملت » اخبار نمایندگان
1398/06/17
0.0 (0)

کنترل مرگ و میر جاده ای با ایمن سازی جاده و خودرو | ضرر جانی و مالی دولتی بودن خودروسازی

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره افزایش مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای گفت؛ هر ساله هزینه سنگینی بابت تلفات جاده ای می دهیم که دلیلی بر کاهش جمعیت در کشور شده است این تلفات جاده ای می تواند با رعایت نکاتی در ایمن سازی جاده و خودرو سازی کنترل شود.

سیدمرتضی خاتمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد افزایش مرگ و میر جاده ای، گفت: مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در ایران به قدری شده است که با تلفات یک جنگ تمام عیار برابری ‌می‌کند گاهی این مرگ و میرها هزینه های  جبران ناپذیری را به  همراه دارد؛ انسان، راه و وسیله نقلیه سه عامل مهم در بروز تصادفات جاده ای هستند و مهمترین عامل تأثیرگذار در بروز حوادث رانندگی و جاده‌ای که در تحقیقات مختلف به آن پرداخته شده، عامل انسانی است که درصد بسیار بالایی از تصادفات به این عامل برمی‌گردد.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای جلوگیری از تصادف‌های جاده‌ای در کشور بحث پیشگیری و آموزش مقررات پیشگیرانه بسیار اهمیت دارد؛ رانندگی شغل پر خطری است که راننده باید به طور کامل برآن مسلط  باشد، تصمیم گیری و اقدام به موقع در شرایط غیر منتظره به نحو درست می تواند از بروز حادثه‌ جلوگیری کند؛ در کنار مهارت ، فرهنگ رانندگی دلیلی بر کاهش و افزایش تصادفات رانندگی می شود.

هزینه های جبران ناپذیر جاده های کشور

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم  جاده ها و راه ها را دومین عامل بروز تلفات جاده ای عنوان کرد و گفت: جاده‌ها و راه‌های کشور ما در بسیاری از مناطق کشور به ویژه در مناطق کویری، جنگلی و کوهستانی با ایرادها و کمبودهای بسیارمواجه است گاهی این تلفات انسانی با مقداری هزینه جبران پذیر است؛ تصادفات جاده ای علاوه برمرگ و میرها معلولیت هایی را به همراه دارد که هزینه مالی فراوانی برای دولت و مردم دارد.

خاتمی در ادامه تاکید کرد: در برخی از موارد نبود علایم رانندگی و شب‌نما نبودن بسیاری از آنها، نبود یا وجود اشکال در گاردریل و استفاده نکردن از گاردریل فنری، نبود امکانات جدا کننده مسیرهای رفت و برگشت در تعدادی از جاده‌های کشور و مشکلات آسفالت و آب گرفتگی از جمله مشکلاتی است که موجب نا امن شدن جاده‌های کشور می‌ شود.

خودورهای بی کیفیت عامل سوم  تلفات جاده ای

نماینده مجلس دهم تصریح کرد: در کنار دو عامل مطرح شده خودروهای بی کیفیت عامل سوم و حاشیه سازی است که آمار تلفات جاده ای را بالا برده است؛ این روزها  بالا بردن کیفیت خودروها و سطح ایمنی آنها وظیفه خودرو سازان است و می تواند تاثیر چشمگیری بر کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای داشته باشد.

وی در ادامه  به کیفیت  پایین خودروها اشاره کرد و تاکید کرد: کیفیت پایین خودروها در کنار مرگ و میر جاده ای که به همراه دارد دلیلی بر  افزایش بیماری های جسمی شده است چرا که بخش عمده ای از آلایندگی شهرهای بزرگ مربوط  به خودروهای بی کیفیت است؛ هرساله هزینه سنگینی بابت تلفات جاده ای می دهیم که دلیلی بر کاهش جمعیت در کشور شده است این تلفات جاده ای می تواند با رعایت نکاتی در ایمن سازی جاده و خودرو سازی کنترل شود.

خودرو سازی را در داخل رقابتی و از انحصار دولت خارج کرده و آن را به بخش های خصوصی واگذار کنیم

خاتمی در پایان تاکید کرد: برای بالا بردن کیفیت خودروهای داخلی باید خودرو سازی را در داخل رقابتی و از انحصار دولت خارج کرده و آن را به بخش های خصوصی واگذار کنیم دولتی بودن این بخش نه تنها سود دهی نداشته ضرر جانی و مالی هم به همراه داشته است.

 

 

منبع: ایکانا

نظرات کاربران

Parameter:428995!model&6739 -LayoutId:6739 LayoutNameپوسته جدید - الگوی متنی کل و اخبار

مجلس شورای اسلامی

مجلس شورای اسلامی ایران ,مجلس,شورای,اسلامی,ایران,نمایندگان,پارلمان,قوانین،مقررات,قانونگذاری,نظارت,طرح,لایحه,قانون

مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان ادوار مجلس و لیست قوانین